Jak zbudowane jest siodło?

Jak zbudowane jest siodło?

Siodło jest elementem wyposażenia jeździeckiego, którego zadaniem jest usadzenie jeźdźca na grzbiecie konia w odpowiedniej pozycji, zapewniającej wymagane oparcie, bezpieczeństwo, a także kontrolę nad koniem. Bardzo ważnym zadaniem siodła jest równomierne rozłożenie ciężaru jeźdźca na grzbiecie konia. Siodło nie może ograniczać ruchomości muskulatury i stawów zwierzęcia. Musi ono łączyć jeźdźca z koniem i zapewniać niezakłócony przepływ sygnałów. Aby wszystkie z tych założeń mógłby być zrealizowane siodło musi mieć odpowiednią budowę, gdzie każdy z elementów będzie ze sobą współpracował.

Spoglądając na siodło z zewnątrz, nie zdaje się ono być przedmiotem o skomplikowanej budowie, jednakże, gdy przyjrzymy się bliżej temu jak jest zrobione, szybko dostrzeżemy, że konstrukcja siodła ma dość złożoną budowę, a przy jego tworzeniu stosowane są najnowsze technologie i materiały, które mają na celu poprawiać właściwości użytkowe. Prześledźmy więc krok po kroku jak powstaje siodło i z czego jest zbudowane.

Głównym elementem każdego siodła jest terlica, która stanowi jego rusztowanie. Kształt terlicy bezpośrednio przekłada się na wygląd gotowego produktu i decyduje w dużym stopniu o dopasowaniu do budowy anatomicznej grzbietu konia. Dawniej terlice wykonywano z drewna, które charakteryzowało się dużą sztywnością, jednakże w pewnym zakresie wykazywało pożądaną elastyczność, pod naciskiem ciężaru jeźdźca. Terlice drewniane miały jednak wady. Główną z nich była trwałość. Terlice z biegiem czasu zmieniały swój kształt pod wpływem wilgoci. Dużą przeszkodą była również ich spora waga. Obecnie do budowy terlic stosowane są specjalne materiały wykonane z włókien syntetycznych. Cechują się one niezwykle dużą wytrzymałością i niewielką wagą. Terlice stosowane w siodłach Prestige Italia pozwalają, także na zmianę rozstawu łęku bez konieczności ich wymiany a nawet rozbierania siodła. Są skonstruowane w taki sposób, że procedura zmiany rozstawu łęku odbywa się bezinwazyjnie. Nowoczesne terlice są wyposażone w technologie zwiększające kontakt jeźdźca z grzbietem konia oraz sprawiające, że siodło jest jeszcze bardziej komfortowe w użytkowaniu.

W siodłach Prestige Italy stosowane są obecnie technologie takie jak:

  • Standard – standardowa terlica stosowana w siodłach Prestige cechuje się klasyczną konstrukcją. Stworzona jest niezwykle wytrzymałego tworzywa kompozytowego. Jest preferowana przez wielu jeźdźców ceniących klasyczną charakterystykę pracy siodła.
  • X-Tree – jest rodzajem terlicy, w której zastosowano specjalne membrany, które amortyzują wstrząsy oraz zapewniają lepszy kontakt jeźdźca z koniem, przez co większość modeli wykonana w tej technologii dostarcza uczucia bliskiego kontaktu z koniem.
  • Technologia X-Breath – Siodła wykonane w tej technologii posiadają specjalne wycięcie w terlicy oraz siedzisku, które w miejscu kontaktu z kością ogonową jeźdźca, pokryte zostało bardzo elastycznym i przewiewnym materiałem. Takie rozwiązanie niesie za sobą szereg zalet. Przede wszystkim niweluje nacisk na kość ogonową jeźdźca, zapewnia dużo lepszą wentylację grzbietu konia, a także wpływa pozytywnie na wagę całego siodła. Dodatkowo w siodle X-Breath skóra w obszarze tybinek posiada perforację co dodatkowo wzmacnia wyżej wymienione właściwości tego rozwiązania.
  • CPS (Coccyx-Protection-System) – jest to innowacyjna technologia, której budowane są terlice stosowane w siodłach Prestige Italy. Terlice CPS wyposażone zostały w membrany o geometrycznych kształtach, a materiał wypełniający te membrany, charakteryzuje się zróżnicowaną pojemnością. Taka budowa sprawia, że terlice doskonale pochłaniają drgania oraz podążają za ruchem konia. Ponadto dzięki tym rozwiązaniom, siedzisko w tylnej części zostało powiększone o ok. 30% zapewniając jeźdźcowi większy komfort. W przedniej części siodło zbudowane w technologii CPS zapewnia większą swobodę pracy łopatek konia.

Kolejnym elementem budowy siodła są jego panele, które oddziela od siebie kanał.  Panele bezpośrednio leżą na grzbiecie konia i to dzięki nim ciężar jeźdźca jest rozprowadzany równomiernie na jego powierzchni. Mają za zadanie unieść terlicę siodła tak, aby zapewnić miejsce w kanale dla kręgosłupa konia. Panele mogą mieć kilka rodzajów wypełnień.

Panele o wypełnieniu lateksowym – panele posiadające wypełnienie lateksowe charakteryzują się przede wszystkim dużą wytrzymałością. Są odporne na jakiekolwiek odkształcenia. Jednakże są nieco bardziej twarde w porównaniu z panelami o wypełnieniu wełnianym bądź panelami wykonanymi w tzw. X-Technology. Panele lateksowe nie pozwalają, również na późniejszą zmianę ich kształtu, w przypadku zmiany kształtu grzbietu konia spowodowanego np. rozwojem muskulatury. 

Panele wypełnione wełną termoaktywną – wypełnienie wełniane zapewnia duży komfort użytkowania. Panele wypełnione wełną są bardzo wygodne dla konia, a ich ogromną zaletą jest możliwość zmiany ich kształtu tak, aby siodło mogło być zawsze idealnie dopasowane do budowy grzbietu konia. Jest to procedura, która musi być wykonana przez autoryzowany serwis, ale nie wiąże się z wymianą całych paneli. Koszty takiej usługi są marginalne w porównaniu z ceną wymiany całych paneli. Ponadto panel wełniany daje możliwość dowolnego formowania kształtu, dlatego też w przypadku niestandardowej budowy, saddel fitter ma możliwość idealnego dopasowania ich kształtu do budowy anatomicznej grzbietu zwierzęcia.

Panele X-Technology – wypełnienie tego rodzaju paneli jest połączeniem wełny oraz elastycznego tworzywa, które są uformowane w kształt plastra miodu. Pozwala to na zachowanie wszystkich zalet paneli klasycznych, a przy tym zwiększa komfort i sprawia, że panele są jeszcze lżejsze. Ten rodzaj paneli, również jak panele wełniane pozwala na zmianę ich kształtu w zależności od potrzeb.

Siedzisko – jestem miejscem, w którym siedzi jeździec. Usadawia jeźdźca w najgłębszym punkcie siodła. Wypełnione jest lateksem, który zapewnia dużą trwałość na odkształcenia. W zależności od modelu oraz rodzaju siodła, dosiad będzie miał różną głębokość. Siodła skokowe są przeważnie płaskie bądź charakteryzują się średniej głębokości dosiadem. Natomiast siodła wszechstronne i ujeżdżeniowe oferują dosiad głęboki bądź średnio-głęboki. Siedzisko w przedniej części zwęża się i przechodzi w przedni łęk, natomiast jest zakończone po stronie siedziska łękiem tylnym. Łęki są najwyższymi punkami siodła, przez co zabezpieczają jeźdźca przed przesuwaniem się w dosiadzie i ułatwiają przyjęcie odpowiedniej pozycji.

Tybinki – są to płaty skóry po obu stronach siodła. Ich zadaniem jest ochrona nóg jeźdźca przed potem konia oraz grzbietu konia przed otarciami. Zasłaniają również popręg oraz przystuły. W siodłach dwutybinkowych pod tybinkami znajdują się tzw. tybinki małe przysłaniające sprzączki popręgu. Na tybinkach umiejscowione są poduszki kolanowe, które stabilizują położenie nogi jeźdźca i zapewniają dla niej oparcie. W nowoczesnych siodłach poduszki są specjalnie formowane w anatomiczny kształt pozwalający na zachowanie swobody ruchu.

Proces powstawania siodeł. 

Siodła Prestige Italy są ręcznie wykonywane przez doświadczonych rymarzy, co przekłada się bezpośrednio na jakość produktu końcowego. 

Początkiem narodzin każdego siodła Prestige Italy jest staranny wybór skóry, która jest dostarczana przez sprawdzone włoskie garbarnie. Wszystkie skóry, które są poddawane selekcji muszą spełniać rygorystyczne wymogi jakościowe stawiane przez Prestige Italy. Dopiero wtedy kiedy dany płat skóry jest nieskazitelny zostaje on przekazany do dalszych procesów produkcyjnych. Pierwszym z nich jest cięcie skóry. Następnie pocięte kawałki skóry są poddawane ponownej kontroli, aby wychwycić wszelkie niedoskonałości, które mogły zostać wcześniej przeoczone, a także sprawdzić poprawność cięć. Gotowe, pocięte płaty skóry są przekazywane do ostaniej fazy procesu produkcyjnego, którym jest składanie siodła oraz jego szycie. Ten proces jest w całości wykonywany ręcznie przez doświadczonych rymarzy. Część przeszyć jest realizowana w sposób maskujący ścieg. Siodło po wykonaniu szyć jest gotowe dla nowego nabywcy.